- Het reusachtige containerschip Ever Given blokkeert sinds dinsdag het Suezkanaal.
- Deskundigen zeggen dat het mogelijk weken gaat duren om de kolos weer vlot te trekken.
- Een foto van een graafmachine naast schip geeft een idee hoe groot de uitdaging is om het schip weer los te krijgen.
Het enorme containerschip Ever Given blokkeert het Suezkanaal nu al meer dan twee dagen.
Afgelopen dinsdag liep de Ever Given aan de grond. In een vaarweg die je met een gerust de aorta van de wereldhandel mag noemen.
Lees meer details over gevolgen: Een vastgelopen schip blokkeert het Suezkanaal – dat kost naar schatting zo’n €340 miljoen euro per uur
De onderstaande foto geeft een idee van de reusachtige uitdaging waarvoor de bergers zich gesteld zien. Naast het megaschip lijkt de graafmachine haast op een speelgoedversie.
Het 400 meter lange schip zit zowel aan de voor- als achterzijde vast aan de grond. Het is vooralsnog onduidelijk wanneer of hoe het weer vlotgetrokken kan worden.
Deskundigen zeggen dat het wel een week kan duren voor het schip los is van de bodem en de vitale handelsroute tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee weer toegankelijk is.
Het kanaal is vooralsnog niet bevaarbaar. De eerste schepen kiezen er al voor een tocht rond Afrika te maken in plaats van door het Suezkanaal te varen. Dat is een kostbare en tijdrovende trip.
Een omleiding rond Kaap de Goede Hoop zorgt voor duizenden kilometers aan extra vaarafstand en kan honderdduizenden dollars aan extra kosten opleveren voor schepen, bijvoorbeeld aan brandstof. Ook wordt de uitstoot groter als schepen langer moeten varen.
Het 193 kilometer lange Suezkanaal is een van de drukste waterwegen ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Het is de belangrijkste vaarroute voor schepen tussen Azië en Europa. Ook veel olietankers uit het Midden-Oosten maken gebruik van het kanaal.
Rusland grijpt de opstopping in het Suezkanaal inmiddels aan om de route via de Noordelijke IJszee tussen Azië en Europa als alternatief te promoten. Op Twitter maakte het Russische staatsbedrijf voor kernenergie Rosatom grapjes over de problemen in het Suezkanaal en wordt gezegd dat Russische nucleaire ijsbrekers klaar staan om de route via de Noordelijke IJszee open te houden voor scheepvaart.
Die route tussen Europa en Azië is weliswaar een stuk korter dan via het Suezkanaal of rond Afrika, maar wordt nog maar weinig gebruikt.